Sydney

En dimmig selfie på tunnelbanan in till Sydney i förrgår
Operahuset by night när vi åkte förbi där en kväll med färjan
Bondi beach
The icebergs club vid Bondi
En toaselfie ifrån ytterligare en dimmig kväll innan utgång
Street art vid Bondi beach

Efter det att jag skrev förra gången har vi varit i alla olika hörn av Sydney och ränt omkring. Det första hostlet var SÅ äckligt. Det är det värsta vi har varit med om sedan vi kom hit. Först fick vi att rum utan fönster och det var så sjukt dålig luft och luktade så äckligt därinne så man ville typ kräkas. Dagen efter fick vi byta till ett annat rum som thank god hade fönster så det var mycket bättre. Trots att hostlet överlag var väldigt sunkigt så träffade vi massor med sköna människor där, och vi gick ut tillsammans två gånger. Det var så himla kul, och det var länge sedan jag dansade så mycket.
Bortsett ifrån att vi har gått ut har vi sett Operahuset, både ifrån Sydney harbour bridge när det spöregnade och när vi åkte förbi det med en färja en kväll för några dagar sedan. Vi har legat och solat vid Bondi beach, och promenerat the coastal walk ifrån Bondi till Bronte beach. Vi har varit i den botaniska trädgården här i Sydney, och strosat runt i stan från Town hall till Pitt Street. Vi har åkt färjan över till Manly där vi låg på stranden hela dagen. Det finns sannerligen mycket saker att göra här i Sydney, men vi har haft sådan himla otur med vädret och det har regnat hälften av tiden vi har varit här. Idag när vi vaknade på campingen så regnade det så vi åkte till ett bibliotek i Penrith och har suttit här i några timmar.
På julafton i övermorgon har vi bokat en sittning på svenska kyrkan här i Sydney, då ska vi kolla på Kalle Anka och äta julbord!! Är så peppad

Kängurubebisar & didgeridoo

Vi fick finbesök av några kängurus en dag när vi campade, tillsammans med en mamma och hennes bebis. Dog sötdöden
Testade att spela didgeridoo under en workshop på The arts factory i Byron. Det var så himla kul, och jag har lovat mig själv att jag ska köpa en när jag kommer hem.
 En koala på ett koalasjukhus vi besökte i Port McQuarie. Många av koalorna var där pga klamydia, en sjukdom som utvecklas genom stress för att människor rubbar deras naturliga revir. Blir så ledsen. Många av koalorna blir dock tillslut så friska att dem kan bli utsläppta igen.
Solhälsningar på en strand i Booti Booti nationalpark

I fredags åkte vi ifrån Byron och har varit på resande fot sedan dess. Vi har varit i Coffs harbour och strosat runt i en botanisk trädgård, legat på Flynns beach i Port McQuarie, legat på en annan strand i Central Coast och nu sitter vi på IKEA i Sydney (ja, vi tycker om IKEA, haha..). För några dagar sedan campade vi i en nationalpark uppe i regnskogen, och det var hur mysigt som helst. Tills det blev mörkt och vi insåg att inga andra campare kom och vi var helt själva med alla livsfarliga djur. Precis när vi hade lagt oss i tältet hörde vi hur det skramlade utanför, och när vi kollade ut såg vi att det satt en pungråtta och slickade på våra bestick som vi hade lämnat på bordet utanför. Pungråttor tycker om BBQ-sås verkar det som. På morgonen såg jag två wallabies också som kom och grävde runt precis bredvid vårat tält, och en står leguankrokodil-liknande ödla på typ 1 meter som kom krypande när vi skulle åka. Man ser så himla många djur när man är i regnskogen alltså.
Imorgon checkar vi in på ett working hostel här, och förhoppningsvis får vi jobb inom fruktplockning så snart som möjligt så att vi kan utöka reskassan lite.
Vi hörs!

Gold Coast & Byron Bay

Obeskrivligt vacker utsikt i Lamingtons nationalpark
 Ännu en vacker utsikt ifrån byggnaden Q1 i Surfers paradise
Coola typer som springer runt överallt på hostlet
Poolen vid hostlet
 Acroyoga på The arts factory i Byron

Nu är vi äntligen i Byron!! Vi kom hit i lördags och det är så mysigt här. Hostlet som vi bor på är jättemysigt (The arts factory) och dem anordnar massa med roliga klasser och workshops, bl.a yoga, didgeridoo och african drums. Vi har varit på yoga och acroyoga, det var jättehärligt. Har i princip inte yogat någonting sedan jag åkte hemifrån i oktober så det behövdes verkligen. Man blir så himla stel av att sova i tält på luftmadrass så mycket som vi gör. Känns också som att yogan hjälper mig att "landa" i kroppen, har känt enda sedan jag kom hit att huvudet är någon annanstans. Lite som att man befinner sig i en sjukt härligt dröm som man aldrig vaknar upp ur.
Vi var också på en "Bushtucker walk" igår där det var en man som såg ut som Crocodile Dundee som pratade om hur man överlever i den Australienska naturen. Hur man hittar vatten i ett träd, gör snöre av växter och vilka växter man kan äta och inte. Han pekade på en växt och sa "If you eat this motherfucker you're gonna' die". Han svor väldigt mycket!
Innan vi kom hit var vi i Gold Coast och Surfers paradise. Där gick vi runt i en nationalpark som heter Lamington national park och det var så häftigt. Man kände sig så himla liten när man stod där och tittade ut över regnskogen.
Vi åkte också upp i byggnaden Q1 som är 330 meter högt och det var både läskigt och mäktigt. Man såg ut över havet och hela Surfers. Det var coolt!
Nu ska vi stanna i Byron i en vecka ungefär, och sedan beger vi oss ner mot Sydney.